Allt på ett fat

Otroligt enkelt då allt sköter sig själv sen serveras hela middagen på ett fat!

ca 800g färs
2 dl mjölk
5 msk ströbröd
1 ägg
1 tsk oregano
10 medelstora potatisar
3 gula lökar
5 morötter
3 dl buljong
smält margarin
1 msk soja

Gör en sats köttfärslimpa. (blanda ca 5 msk ströbröd med 2 dl mjölk, låt svälla. Blanda ner ett ägg,färsen, salta, peppra och smaksätt med oregano)
Rör ihop.
Forma till en limpa och lägg mitt i en ugnssäker form.

Skala och skölj morötter, potatis och lök. Klyfta upp allt. Låt morötter och löken koka med buljongen i 5 min. Lägg sen över morötter, potatisen och löken i formen runt om limpan. Pensla allt med fett och soja.

Sätt in fatet mitt i ugnen, ugnen ska vara 175grader. Stek i 30 min, ös med 1½ dl av buljongen. Stek ytterliggare 30 min.

Servera!
Tycker det är gott med Creme Fraiche Fetaost & soltorkade tomatsåsen från Skåne mejerier att ha till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0