Chevrepaj med päronsallad!

Till 4 pers.

50g valnötter (jag änvänder pinjenötter eftersom jag är nötallergiker, pinjenöten är ingen nöt utan en kärna)
2½ dl vetemjöl
100g smör
2 msk vatten

Fyllning
10 st marinerade soltorkade tomater
250g chevreost
3 ägg
3 dl mjölk
½ tsk salt
2 krm sva rtpeppar
2 msk timjan

Sallad
2 msk pressad citron
3 msk olivolja
2 krm salt
2 päron
1 salladslök
1 påse blandsallad (ca 150 g)

1) Mixa valnötter (pinje) i matberedaren, tillsätt mjöl och smör, häll i vattnet och blanda snabbt ihop till en deg. tryck ut degen i en pajform ca 24 cm i diameter. Ställ formen i kylskåp i 30min.
2) Sätt ugnen på 225 grader. Nagga bottnen och förgrädda mitt i ugnen ca 10min
3) Strimla tomaterna. Mixa hälften av osten i matberedare tillsammans med ägg, mjölk, salt och peppar.
Sktiva resten av osten. Fördela tomater, ost och timjan i pajskalet. Häll över äggstanningen.
4) Sänk ugnsvärmen till 200 garder och grädda pajen i nedre delen av ugenen i ca 35 min.
5) Blanda citronsaft, olja och salt.
Kärna ur päronen och skär dom i klyftor. Vänd ner dom i dressingen. Strimla salladslöken och blanda med päronen. Vänd ner salladen precis innan salladen serveras.

Smaklig spis!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0