E-ämnes djungeln & EKO tankarna

Vi köper så mkt ekologiskt som går och försöker så långt det går att dra ner på alla dessa E-ämnen. Men visst, jag köper godis och annat gott med E-ämnen MEN försöker ändå tänka på det!

Att man i skivad kalkon som smörgås pålägg kan få i 9 E-ämnen är rent ut sagt sinnessjukt... Att i tortillabröd räkna fram 10st....

Idag finns de E-ämnen som är framställt ekologisk vilket jag tycker är galet!!!! Vi väljer att satsa på det ekologiska för att komma bort från alla dessa konstiga tillsatser med E-ämnen OCH för att de ekologiska produkterna har ett högre vitamin och näringsinnehåll! Att köpa en ekologisk vara och att där ändå finns lika många E-ämnen som motsvarande icke EKO tjänar för mig inget till.

Att välja ekologisk frukt & grönt känns bättre eftersom man slipper besprutningen. Att välja ekologisk mjölk är för djuren har det bättre, ekologiska äggen från frigående utehöns. Många saker känns för mig självklart. Sen har vår ändrade syn på maten gjort att vi så långt de går utesluter färdiga produkter som färdiga köttbullar, sammapressad fisk, färdiga pulversåser mm. Fisken försöker vi handla i Lomma fiskebod http://www.fiskboden.info/ , i butiken annars ekologisk och att den innehåller 100% fisk, i måndags gjorde vi egen bearnaiesås och igår egen hollandaiessås. Att göra maten från grunden är både godare OCH roligare!!!!

Ekonomiska biten då... Det är helt klart dyrare, köttet är så pass mkt dyrare att de köper vi bara ibland. Nu hade vår ICA handlare scans ekologiska kött till mkt bra pris och då passade jag på att köpa på mig ett lass.
Annars om man  vill ha riktigt riktigt fint kött tycker jag man ska bege sig till ängavallen och handla. Hade våran matbudget varit större hade vi mer än gärna handlat precis allt där! 
 
Detta är MINA tankar, alla gör som dom vill. MEN jag tycker att man borde ta sitt ansvar och iaf byta ut några varor, mjölk, fil, smör, grädde ex där skillnaden är väldigt liten i kronor.

Både jag och min man är mat & bak intresserade och brinner lite extra för att kunna servera en god hemlagad middag på bra råvaror. Bra mat kräver bara lite extra planering!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0