Mina saffransbullar!

2 påsar saffran (á ½g)
½ tsk salt
200g SMÖR
5dl mjölk
2dl strösocker
50g jäst, för söta degar
1 ägg
17dl vetemjöl (ca 1kg)
Garnering
100g smält smör
3-4dl socker
Stöt saffran & salt i mortel. Smält smöret i en katsrull, tillsätt mjölk och socker och värm till 37g (jag använder termometer, blir de för varmt dör jästen sen)
Smula ner jästen i en bunke. Häll över lite av mjölkblandningen. Rör till jästen löses upp.
Tillsätt resten av mjölken, saffran, ägg och det mesta av mjölet, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig. Täck med bakduk. Låt jäsa i 45 min.
Ta upp degen på mjölad bänk och arbeta ihop den.
Rulla till små bullar i önskad storlek. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa igen under bakduk 25min.
Sätt ugnen på 200g.
Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda bullarna mitt i ugnen, ca 10 min tills de fått fin färg. Låt bullarna svalna något. pensla dom med smält smör & doppa dom sedan i socker.
LYCKA TILL!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0