Min köttfärsås!

Dagens middag:-)

Min köttfärs!

Ca.700g blandfärs
3 morötter
2 palsternackor
2 stora gula lökar
200g bacon eller rökt skinka
1 grönsaksbuljongtärning
6 dl vatten
1½-2 dl rött vin
1-2 msk vitlökspulver eller allra helst 3 st vitlöksklyftor som pressas i.
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 msk mejram
1 msk paprikapulver
salt och svartpeppar på en höft
J

Observera att det är matskedar i mina mått, tsk blir så fjuttigt!

1)      Skala morötterna, palsternackan och skär dom i små bitar ca. ½ cm kuber

2)      Skala och finhacka löken

3)      Fräs detta i stekpannan i en klick smör, ska inte bli brunt utan mjukna.

4)      Hacka bacon/rökt skinka och låt de fräsa med  grönsakerna. Släng sen över det i en gryta.

5)      Fräs färsen i stakpannan,hällsen över den i grytan.

6)      Häll på vatten, vin, tomatpuré plus pressa i vitlöken, i med buljongtärning och kryddorna.

7)      Låt de koka upp sen puttra länge, gärna 1 timme iaf så alla goda smaker kommer fram!

Severa med rykande färsk pasta och nyriven parmesanost!

Kommentarer
Postat av: Caroline

Det har ska jag definitivt prova. Lat gott med en matigare variation med gronsaker och allt!

Sag att du ocksa bestamt manadsmenyn! Imponerande! Jag kor pa veckomeny :) Ska def kolla in din meny och se om jag far nagra tips.

2010-03-24 @ 03:04:00
Postat av: jag

Hoppas du gillar den:-)

Ta lite mer vätska, både vin och vatten plus en buljongtärning till och servera med ett gott nybakat bröd till så får du en matig soppa! Då kan man även öka på med lite extra morötter och palsternacka också:-)

2010-03-24 @ 10:34:47
Postat av: Caroline

Tyvarr har jag ingen man som du - som verkar vara en hejare pa att baka brod och annat gott. For val ta baka sjalv antar jag :)

2010-03-25 @ 04:38:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0